joi, decembrie 16

Vreau basme cu oameni destepti!

Am de ceva timp o mica ”problema”, sa ii spunem. O problema cu basmele. In basme se promoveaza calitati cum ar fi frumusetea, generozitatea, modestia, bunatatea, harnicia (la ele), curajul (la ei). Si cam atat! Si de ce am eu o problema cu asta? Ei bine, vreau sa pot sa ii citesc lui fi-miu, cand l-oi avea, un basm in care si ea si el sa fie INTELIGENTI. Da domne', sa aiba creier, sa gandeasca, sa actioneze conform unor idei logice si algoritmi rationali, sa rezolve puzzle-uri de viata dificile. Dar nuuuuu, tot ceea ce citim in basme sunt intamplari care tin de noroc chior: pe unul il fraiereste spanul si intra in fantana, Scufita Rosie e mancata de lup de ”desteapta” ce e, si pe iezi tot lupul ii mananca... si in conditiile astea tot apare ceva care ii salveaza. Pai ma enerveaza grav... ne lasam viata pe seama norocului?!
De fapt ce ma enerveaza pe mine nu este norocul, ci faptul ca se promoveaza anumite calitati, pe care (eu cel putin) in societatea de azi le vad absolut desuete si fara folos. Chiar iti foloseste la ceva sa fii harnica si sa faci curat zilnic in casa (chiar ai timp de asa ceva?!)? Daca esti generos si bun vei fi cu siguranta folosit... Daca esti modest nu prea te baga nimeni in seama. Deci?! De ce nu scrie cineva basme in care sa se promoveze inteligenta? Nu spun ca ar trebui sa renuntam la celelalte calitati (in nici un caz asta), dar poate ca ar trebui sa scoatem in fata si istetimea. Aia spontana, care vine cand nici nu te astepti, replica la care nu te-ai fi gandit niciodata si care te lasa paf. Chiar am incredere ca un copil de 4-6 ani poate sa inteleaga o replica isteata. Nu e cazul sa subestimam copiii...
Eu cred ca le citim copiilor nostri basme old school (foarte frumoase de altfel, am crescut cu ele, si chiar de curand le-am recitit), care promoveaza calitatile mai sus mentionate, le inducem in cap aceste idei (pentru ca se stie cat de influentabili sunt copiii, practic mintea lor este o coala alba buna de scris), dupa care ii trimitem in lume si le spunem: descurcati-va si faceti-ne mandri. Cu ce?! Cu modestie si harnicie? Bun asa... In conditiile astea sigur o sa ajunga mareti...
Da, am o problema cu basmele... Desi stiu ca o sa le citesc copilului meu, mi-ar placea sa am si variante cu oameni destepti, care trec prin intamplari fantastice, dar au ceva in plus fata de pattern-ul existent: un creier pe care sa il foloseasca in orice. Majoritatea il avem, asa ca nu vad de ce nu l-ar avea si Scufita Rosie sau Greuceanu.
Daca se intreaba cineva de ce nu le scriu eu, ca tot le doresc atat de mult, ei bine, nu am zis nici ca o sa o fac, nici ca nu o sa o fac... pur si simplu inca nu stiu...
Sa facem o lume mai desteapta zic, oricare din noi!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu